Art3-Full informatiu Quincacau – 10 – Febrer – 2016 – Com combatre el ressentiment que provoquen els lideratges tòxics a la UAB

Com combatre el ressentiment que provoquen els lideratges tòxics a la UAB

La importància de saber actuar davant d’aquest mal, no ha d’eximir a l’equip gerencial de la seva responsabilitat respecte el dany que aquests líders provoquen al PAS. Tot seguit, i amb el seu permís, publiquem aquest text que una persona del PAS, ens ha fet arribar a la secció sindical.

Fa un temps, dins de la oferta formativa que trimestralment ofereix la Unitat de Formació, vaig assistir a un curs que em va impactar positivament. A un contingut interessant se li afegia el fet de que el formador era brillant, tant per la seva experiència en el tema, com per la seva manera d’impartir-lo.

Recordo que, entre altres temàtiques, el professor va afrontar un dels temes més delicats en la gestió de personal, i és com afronten -com viuen- les persones situacions injustes. Va parlar de la importància d’un lideratge positiu per millorar l’organització, i dels problemes que poden provocar els lideratges tòxics i les seves repercussions sobre la salut de les persones que dirigeixen. Ens va comentar, que les situacions que es viuen a l’Administració Pública, en el que es refereix als alts càrrecs, no es poden extrapolar a l’empresa privada, senzillament perquè aquests directius, fora de la funció pública, no durarien “ni dos dies”. Deia que ningú paga un “sueldazo”, a qui no es capaç d’aportar un valor afegit a la seva empresa, que justifiqui el seu sou. No, no estava descobrint el “món” amb aquest comentari, però és clar… ell no treballa a la UAB.

Quan va parlar del ressentiment (com a estat d’ànim) que senten els treballadors vers aquests líders tòxics, va deixar clar que si no pots fer res per canviar-ho, has de saber almenys com afrontar-ho perquè t’afecti el menys possible. Ens va donar una sèrie de normes d’actuació, entre elles estava el fet de saber definir els teus objectius tant a la feina com a la teva vida personal. Ens deia, que devíem d’establir les nostres prioritats, per tal de no arrossegar els problemes de la feina a la nostra vida personal.

Respecte al ressentiment, ens comentava que el pateix més el que ho sent, que la persona que ens ha provocat aquest estat. Deia, que mentre tu et desvetlles per la nit pensant en situacions injustes, o contamines el teu pensament en el teu temps lliure, segurament l’altra persona seguirà amb la seva vida normal. Deia, i té raó, que el ressentiment et convertia en el seu esclau. Per això, parlava de l’acceptació com la fórmula per dirigir la nostra vida laboral (i per descomptat, també la personal). Per aconseguir-ho, ell parlava de prioritzar i definir els teus objectius laborals, i a partir d’aquí, mirar que necessites i quins aspectes professionals hauries de reforçar per aconseguir-ho.

Val a dir, que jo he posat en pràctica el que vaig aprendre i que m’ha ajudat molt. Personalment, crec que me n’he sortit de la pitjor fase de ressentiment i que cada vegada em sento amb més força, perquè com em va dir el formador: “per tu, que és el més important: tenir raó (amb una persona que no la faràs canviar) o ser feliç”. Evidentment, jo vaig optar per la segona opció i, sense deixar de tenir el mateix nivell de compromís amb el meu servei, aquests “mal anomenats” líders ja no em fam mal, o si més no, ho visc d’una manera diferent.

Jo sé que tots no som iguals i, per això és molt important ajudar a les persones que viuen situacions injustes i d’indefensió. Caldria que donessin un pas al davant i contactessin amb els delegats sindicals i de prevenció perquè els assessorin i ajudin a deixar de patir. No, no potser que un/a inútil, marqui la teva vida laboral i, per extensió, la teva vida personal.

Mentre, això passa a la UAB, el Rector i la Gerència, es dediquen a “reorganitzacions d’estructures” sense partides pressupostàries, per no parlar del tancament de l’escola bressol Gespa… Si us plau actuïn!, el PAS de la UAB es mereix uns directius compromesos amb la qualitat del serveis i amb la salut laboral dels que hi treballem.

Darrera actualització de dijous, 11 de febrer de 2016 07:37