Comunicat

Comunicat dels CAU-IAC de la UAB del 15 de febrer:

Des dels CAU-IAC de la UAB valorem negativament la decisió, comunicada pel rectorat el passat 8 de febrer, de retornar a la docència presencial el 1er curs de grau, encara que aquesta sigui “restringida”.

Entenem que, malgrat la Resolució SLT/275/2021 del Departament de salut preveu el retorn a la presencialitat restringida de l’alumnat de primer, segueix suposant uns riscs inacceptables. L’arribada de les vacunes, s’ha de dir que amb comptagotes, ha suposat una relaxació general en la prevenció de contagis i el procés electoral ha generat un increment de la socialització.

Ens costa entendre les pressions, poc exemplars, de les universitats per reprendre l’activitat presencial restringida durant l’actual pandèmia (encara que sigui amb l’aplicació del distanciament obligatori a les aules, els passadissos i altres espais). Considerem precipitada la decisió de la UAB pel retorn d’aquest alumnat; persones majoritàriament joves que conviuen amb família i que no són immunes, com diuen els experts sanitaris, a la COVID-19. I especialment precipitada davant l’arribada de les noves soques com la britànica, la sud-africana o la brasilera que han començat a escampar-se pel país i que amenacen en constituir una “quarta onada”.

Caldrà veure si el rector, com a màxim responsable de la salut i la seguretat de les persones que formen part de la comunitat universitària, complirà les mesures de seguretat que es requereixen per garantir que la docència presencial no esdevingui un nou focus de contaminació dins de les aules i fora de la universitat. Fins ara, les mesures que ha aplicat la universitat ha estat paper mullat, prova d’això, són les denúncies reiterades que hem fet al llarg d’aquesta pandèmia.

Tot això ens obliga a qualificar aquesta decisió d’irresponsable i exigim a l’equip de govern un replantejament. Hi ha moltes possibilitats que, l’excepcionalitat per a la docència universitària presencial sigui de molt curta durada, amb la qual cosa els constants canvis en el sistema d’ensenyament (on/off line) sigui contraproduent per l’alumnat.

Pensem que, fins que el procés de vacunació no pugui garantir una immunitat de grup del 70% de la població, la comunitat universitària de la UAB ens hem de mantenir en els mínims de presencialitat. Altres propostes les hem de qualificar d’insensates.