1 d’abril de 2020: finalitza la docència

La docència pendent de la UAB continuarà de forma virtual. Aquesta modificació afectarà l’estudiantat en funció de la seva capacitat econòmica. Cal exigir un pla de compensació, i rescat si escau, per a que l’estudiantat pugui superar aquesta crisis.

Margarita Arboix, rectora de la UAB, es va adreçar dimarts 2 d’abril a la comunitat universitària per a donar per finalitzada la docència presencial del curs 2019/20 a la UAB. El comunicat informa que la docència pendent continuarà de forma “virtual”, i anuncia un document marc d’instruccions al respecte que ha d’incloure les avaluacions.

Aquest comunicat no te en consideració que la qualitat de la docència de la UAB, ara mateix, no és l’esperada, i que aquesta situació ha creat un perjudici evident en l’estudiantat. El model docent de la UAB és presencial, aquesta és la modalitat escollida pel nostre estudiantat, i no models no presencials com els que ofereixen universitats a distància com la UOC. Aquests models son qualitativament molt diferents i, evidentment, incomparables.

La docència presencial te un cost elevat en les matrícules, que en la majoria de casos s’assumeix des de les famílies. Aquesta situació d’excepcionalitat ha fet que tot s’hagi intentat passar al Campus virtual, però sense una compensació dels costs de matrícula que això suposa, i sense assumir l’evident modificació de la qualitat docent oferta; això es podria definir com un incompliment de contracte.

Això es notarà, especialment, en les assignatures de crèdits experimentals. La docència en laboratoris i pràctiques no es pot “virtualitzar”. A més, els crèdits de les assignatures experimentals tenen un cost significativament superior als altres

Aquesta modificació afectarà en major mesura l’estudiantat de famílies més vulnerables, especialment les de classe treballadora que es puguin veure afectades pels acomiadaments, EROs, ERTOs, atur, etc. Aquest estudiantat te més dificultats per accedir a eines d’estudi no presencial i també, a espais de concentració i estudi: el confinament impossibilita un correcte accés a biblioteques i sales d’estudi.

Actualment, els estudiants que suspenen, si s’han de matricular per segona vegada, han de pagar molt més de matrícula. Aquest perjudici és especialment lesiu per l’estudiantat en funció de la seva capacitat econòmica (familiar).

Tot això implica que cal exigir un pla de compensació, i rescat si escau, per a que l’estudiantat pugui superar aquesta crisis. I que, des de la UAB, hem d’adquirir el compromís de que, en cap cas, cap membre de l’estudiantat s’ha de veure privat del seu dret a l’estudi per aquesta crisis sanitària i econòmica.