Capítol 6, interines… FIXESA-JA!

Malgrat les limitacions en les convocatòries per evitar els riscs derivats de l’actual pandèmia la passada primavera s’ha caracteritzat per la campanya de mobilitzacions per exigir la implementació de la sentencia del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) 19 març 2020, que obliga a l’Estat espanyol a incorporar dintre del seu ordenament jurídic la sanció a l’abús de temporalitat per frau de llei.

Aquesta precarietat laboral afecta a les plantilles de totes les administracions públiques catalanes, tant de la Generalitat com la dels ajuntaments, sanitat, universitats, etc. Les persones treballadores víctimes d’aquesta situació, ara mateix, signifiquen entre el 40 i el 60 per cent del personal, tant laboral com funcionari.  A més, la precarietat de l’interinatge té rostre femení, ja que una gran majoria del col·lectiu precarietat són dones.

Aquesta situació és especialment rellevant en les universitats: en el cas de la UAB aquesta precarietat supera el 60%. Malgrat alguns avenços, a la UAB, encara som lluny del reconeixement ple dels drets laborals de les persones en abús de temporalitat. La TJUE de 19 de març reforça, doncs, encara més la nostra posició de reconeixement de fixesa als 3 anys per frau de llei, i la nostra proposta d’acord de punt i final per a què totes les persones que actualment hagin superat aquesta situació esdevinguin personal indefinit, amb el reconeixement laboral que els hi correspon.

Assumpta Barbens, secretària general d’IAC-CATAC, entrevistada per TV3 al programa Els matins el dilluns 29 de juny.

Segons la secretària general d’IAC-CATAC cal aplicar-li mesures excepcionals: una mesura transitòria que reconegui l’estabilitat i la fixes de les persones treballadores.

Última hora, Icetazo:
En tancant aquest butlletí hem sabut que el govern espanyol, les comunitats autònomes i els sindicats sistèmics han arribat a un acord sobre el pla de xoc per reduir la temporalitat a les administracions públiques; segons proposta de Miquel Iceta (el Icetazo). Aquest acord suposa què el personal interí que fa dècades que treballa amb contractes temporals es quedi sense feina si no aprova l’oposició. En aquest cas els treballadors interins que perdin la plaça rebran una indemnització de 20 dies per any treballat fins a un màxim de 12 mensualitats. Això representa una nova “mesura sancionadora” contra les víctimes d’aquest abús de temporalitat. El Gobierno más progresista de la historia de España carrega contra el precariat de l’estructura de l’administració en comptes d’assumir la mala gestió acumulada per l’estat durant dècades. La IAC convocarà mobilitzacions de protesta contra aquesta acord.